Főoldal
BÚCSÚ Tájékoztatás ügyfeleinknek folyamatban lévő ügyeikről Megtartotta utolsó sajtótájékoztatóját a kisebbségi ombudsman Jelentés a nemzetiségi felsőoktatás helyzetéről Utóvizsgálat Gyöngyöspatán Vélemény a készülő nemzetiségi törvény tervezetéről Kanada nagykövetének látogatása A kisebbségi ombudsman véleménye a köznevelési törvény tervezetéről Látogatás az Országgyűlési Biztos Hivatalában A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának állásfoglalása a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási és Roma Stratégia című tervezetről Elkészült a kisebbségi ombudsman jelentése a nemzeti és etnikai kisebbségi általános iskolai nevelés-oktatás helyzetéről Kisebbségtudományi konferencia Egerben A Roma Holokauszt évfordulója A szlovák kormány emberi jogi szakértőjének látogatása a kisebbségi ombudsman hivatalában Justiitia Regnorum Fundamentum-díj Ennyit ér a kormánypártok közjogi és politikai garanciája? Ennyit ér a szava, Szájer Úr? Országjárás Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Könyvbemutató Az ENSZ rasszizmus elleni különmegbízottjának látogatása A kisebbségi ombudsman, valamint a hazai nemzetiségi közösségek vezetőinek közös állásfoglalása az Alaptörvény nemzetiségi jogi rendelkezéseiről Szarka László kapta az idei Kemény István-díjat Dr. Kállai Ernő a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa és munkatársai 2011. május 3-4. között Bács-Kiskun megyébe látogattak, ahol több településen tájékozódtak a megyében élő kis A kisebbségi ombudsman sajtóközleménye a Gyöngyöspatán lezajlott tragikus események utáni helyzetről A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának jelentése a 2011 márciusában történt gyöngyöspatai események és a hasonló jelenségek veszélyeiről Fogyatkozó hittel és bizalommal A kisebbségi biztos a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolja a faji indítékú bűncselekmények elleni hatékonyabb fellépés érdekében A Szlovén Köztársaság nagykövetének látogatása A szlovák nagykövet látogatása Megemlékezés a Magyar-Lengyel Barátság Napjáról Kállai Ernő 2011. március 22-i parlamenti felszólalása A kisebbségi ombudsman vizsgálja a gyöngyöspatai eseményeket …és mi lesz a kisebbséghez tartozók emberi méltóságával? Nagykövetek látogatása 2011. március 15. Mit kívánnak a magyarországi nemzetiségek Nyilatkozat Kállai Ernő felszólalása a Parlamentben a kisebbségi választásokról készült jelentés vitájában Ombudsmani látogatás Baranya megyében Dr. Kállai Ernő és Eleni Tsakopoulos Kounalakis találkozója Évértékelő sajtótájékoztató Kállai Ernő a Szociológiai Társaság elnökségi tagja Kisebbségekért Díj 2010 Szimpózium a romák társadalmi felzárkózásáról Ombudsmani látogatás Komárom-Esztergom megyében
 
  Hírek
Látogatás az Országgyűlési Biztos Hivatalában A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának állásfoglalása a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási és Roma Stratégia című tervezetről Elkészült a kisebbségi ombudsman jelentése a nemzeti és etnikai kisebbségi általános iskolai nevelés-oktatás helyzetéről A Roma Holokauszt évfordulója A szlovák kormány emberi jogi szakértőjének látogatása a kisebbségi ombudsman hivatalában Justiitia Regnorum Fundamentum-díj Ennyit ér a kormánypártok közjogi és politikai garanciája? Ennyit ér a szava, Szájer Úr? Országjárás Borsod-Abaúj-Zemplén megyében Könyvbemutató Az ENSZ rasszizmus elleni különmegbízottjának látogatása A kisebbségi ombudsman, valamint a hazai nemzetiségi közösségek vezetőinek közös állásfoglalása az Alaptörvény nemzetiségi jogi rendelkezéseiről Szarka László kapta az idei Kemény István-díjat Dr. Kállai Ernő a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa és munkatársai 2011. május 3-4. között Bács-Kiskun megyébe látogattak, ahol több településen tájékozódtak a megyében élő kis A kisebbségi ombudsman sajtóközleménye a Gyöngyöspatán lezajlott tragikus események utáni helyzetről A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosának jelentése a 2011 márciusában történt gyöngyöspatai események és a hasonló jelenségek veszélyeiről Fogyatkozó hittel és bizalommal A kisebbségi biztos a Büntető Törvénykönyv módosítását javasolja a faji indítékú bűncselekmények elleni hatékonyabb fellépés érdekében Ombudsmani látogatás Baranya megyében Dr. Kállai Ernő és Eleni Tsakopoulos Kounalakis találkozója Kállai Ernő találkozója a Szlovák Köztársaság nagykövetével A kisebbségi ombudsman fogadta a Washingtoni Külügyminisztérium roma ügyekkel foglalkozó tanácsadóját Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetés Dr. Szajbély Katalinnak Kövér László és Kállai Ernő találkozója A roma holokauszt nemzetközi emléknapja Manuel Sarrazin látogatása Kállai Ernőnél Kállai Ernő a Szociológiai Társaság elnökségi tagja Kisebbségekért Díj 2010 Szimpózium a romák társadalmi felzárkózásáról Ombudsmani látogatás Komárom-Esztergom megyében Dr. Kállai Ernő gondolatai az Emberi Jogok Napján Találkozó a Cseh Szenátus delegációjával „A romák felzárkózása európai dimenzióban” Kerekasztal konferencia a romák társadalmi beilleszkedéséről Előadás a Corvinus Egyetemen Kállai Ernő találkozója Pordány Lászlóval II. Egri Roma-zenei fesztivál XI. Regionális Német Nemzetiségi Kulturális Gála Kállai Ernő és Morten Kjaerum találkozója Szociális EXPO Multikulturális Magyarország a médiában Több nyelven egy hazában Évzáró a Független Médiaközpontban Konferencia Burgenlandban Kisebbségi érdekképviselet - Haszonszerzés vagy közösségi érdek? Kállai Ernő találkozója Bayer Mihállyal Az aradi vértanúk Kállai Ernő és Darja Bavdaz Kuret nagykövet találkozója A Magyar Könyvtárosok Egyesületének Vándorgyűlése Magyarországi Szlovákok Napja Justitia Regnorum Fundamentum-díj A kisebbségi önkormányzati választások zavartalan lebonyolítását segítő állásfoglalások Magyarországi Lengyelek Napja Dr. Kállai Ernő kisebbségi biztos találkozója Balog Zoltán és Szászfalvi László államtitkárokkal Kállai Ernő találkozója az Emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság vezetőivel Ombudsmani vélemény a települési és az országos kisebbségi önkormányzati képviselők létszámának csökkentéséről szóló törvényjavaslatról Kállai Ernő részvétnyilvánítása Furmann Imre halála alkalmából Közelednek a kisebbségi választások Ombudsmani látogatás Nógrád megyében Dr. Kállai Ernő találkozója az Internationaler Baouorden képviselőivel Kállai Ernő és Goran Bašić találkozója Felhívás a települési kisebbségi önkormányzati választások törvényes lebonyolításának, tisztaságának megőrzése érdekében Esélyegyenlőségi Nap Dr. Kállai Ernő kisebbségi ombudsman hivatalában fogadta Andrzej Mirgát, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) romaügyi főtanácsadóját. Archívum
 
  A kisebbségi biztos és hivatala  
  Dokumentumok  
  Panaszügyek  
  Könyvespolc  
  Tudásbázis  
  Országos kisebbségi önkormányzatok  
  Sajtószoba  
  Kisebbség és média  
  II. Kisebbségi Kerekasztal  
  Partnereink  








 

Paradigm change proposals in the area of ethnic data management

kisebb betű nagyobb betű   e-mailben elküld nyomtatás

Joint recommendations of the Hungarian Ombudsmen for Minorities' Rights and Data Protection



It was more than one decade ago that the former Data Protection and Minorities Ombudsmen drafted jointly the requirements relating to data management concerning ethnic identity and its perception. However, both minority and anti-discrimination legislation have gone through significant changes since then. Social relations have been restructured and the system of ethnic data management has been criticized many times by minority communities and their members as well as by professionals. The Consitutional Court established in its Resolution 45/2005 (XII. 14.) that false declarations relating to the belonging to a minority group may endanger minority rights. The 2008 report of the State Audit Office focused on the problem that targeted funding aiming to promote minority integration can not be monitored without relevant ethnic data. NGO-s have also criticized the present system of handling ethnic data as a factor hindering action against discrimination while restricting access to data necessary for the recognition of discrimination.

Therefore Dr Ernő Kállai, Ombudsman for the rights of national and ethnic minorities, and Dr András Jóri, Data Protection Commissioner considered it necessary to take steps towards the reconsideration of ethnic data management rules. Their ex officio investigation on ethnic data management was launched in April 2009, while the recommendations were made public in November 2009.

The main findings and recommendations of the report can be summarized as the following:

Ethnic data management is a particularly complex and diversified topic. Institutions of legal protection are therefore permanently facing a paradox, namely that while the discriminator is always aware of who belongs to certain minorities, authorities responsible for redressing discrimination or elaborating positive measures do not and can not obtain any data in this respect. A 2008 study of the State Audit Office on the use of state funding targeting Roma minorities - which stirred up a great storm at the time of its publication - underlined that without identifying the target group and its members neither is it possible to elaborate and execute efficient measures, nor to monitor their efficiency and to transform strategies in line with the results of these monitoring mechanisms.

Numerous international documents and recommendations emphasize that countries should obtain the most possibly accurate data available on the number and social-economic status of minority groups living in their territories. Events that occurred in the past years in Hungary also indicate the necessity of data collection. (Such are the attacks against Roma families raising the suspicion of racist motivations or the proliferation of media news identifying Roma minority with the notion of crime and criminality.)

The situation is also unresolved in the area of political representation of minority groups: even following the 2005 modification of the Act on Minorities, the Minorities' Ombudsman received many complaints questioning the minority origin, consequently the legitimacy of minority self-government representatives.

The Commissioners' proposals aim to provide constitutional and practically applicable solutions for the dilemmas concerning ethnic data management. They are offering alternatives to be applied in special areas such as the fight against acts of discrimination, the adjudication of different supports, the practice of political rights, the management of statistical data registered in criminal justice or in the course of censuses and the problems of child protection-related "origin-registers".

The main question relating to this subject is the following: "Who belongs to a given minority group?" Hungarian regulation in force is based on the principle of free declaration of identity, in accordance with Article 3 of the Framework Convention for the Protection of National Minorities of the Council of Europe. This right, however, does not include the right of anyone to peremptorily choose which minority group to belong. According to the interpretation of the experts of the Council of Europe the subjective choice of the individual is inseparably linked to some objective criteria determining the self-identification of the person concerned. The Hungarian regulation in force, however, does not contain such criteria, hence the substance of minority rights becomes incidental.

Therefore, the Ombudsmen propose to elaborate an objective system of guarantee criteria presuming real relations between the individual rights and the entitled. It is a basic question that under what kind of objective criteria can someone be considered as a member of a minority community in certain situations. Does a uniform and unified system of criteria exist for determining this? Considering the diversity of life situations the Ombudsmen recommend different solutions instead of uniformization. Accordingly they have drafted a total of four lists containing primary and secondary criteria. The first refers to the victims of discrimination and racist crimes, the second to the subjects of equal opportunities measures, the third to the practice of minority rights including financial advantages, while the fourth refers to the practice of representative rights.

It is important to specify who is entitled to judge the belonging of a certain individual to a minority community in respect of certain legal relations. In case of discrimination and racist crimes the relevant authorities (e.g. police, public prosecutor's office, judiciary, and ombudsman) presume the origin of the injured party based on the above mentioned criteria. In case of minority self-governmental elections an elected committee - representing the given minority community - would ponder criteria relating to the right to vote in the course of the compilation of the electoral register. In other cases the objective guarantee considerations are pondered in the recommendation of the local minority self-government in line with the principle of recognition by minority community. It is important to emphasise that neither local nor central registers, "lists" would therefore be prepared on persons belonging to some minorities. (With the exception of the already existing electoral register.)

The report on data management contains detailed recommendations concerning specific fields, such as ethnic data in criminal proceedings, and the combatting of ethnic profiling. Here it has to be pointed out that ethnic affiliation of the perpetrator must not have any relevance; therefore only the collection of statistical data independent from the individual perpetrators is necessary. In the case of victims, however, an individualised data collection seems necessary in accordance with international recommendations in order to measure and finally combat racist violance. The report also emphasises the importance of the national census, and formulates a set of recommendations for the legislator in line with the opinion of the European Conference of Statisticians relating to censuses to be held in the 2010s. Correct census data are of vital importance especially as they may serve as starting points and correlation bases for further research and strategical planning. During the inquiry special emphasis was made on the theme of adoption and child protection, where the Ombudsmen recommend besides other measures the elaboration of a so called "Family legendarium" for the reconstruction of the past, the family history and the origin of children placed in child protection care. However, they raise objections to the registration of ethic data of children waiting for adoption.

The Ombudsmen are convinced that resolving the problems dealt with in the report is the pre-requisite of the elaboration of a veritably effective minority policy and that their proposals might serve as good starting points for resolving the drafted problems.



alsó szegély